lexforum.cz
ispis.cz
 

Poslední komentáře:

Načítám ...

Autoři:

Milan Kvasnica (162)
Juraj Gyarfas (117)
Juraj Alexander (49)
Jaroslav Čollák (45)
Tomáš Klinka (26)
Kristián Csach (26)
Martin Maliar (25)
Milan Hlušák (23)
Martin Husovec (13)
Branislav Gvozdiak (12)
Martin Friedrich (10)
Zuzana Hecko (9)
Tomáš Čentík (9)
Michal Krajčírovič (8)
Ondrej Halama (7)
Michal Novotný (7)
Ľuboslav Sisák (7)
Peter Kotvan (6)
Adam Zlámal (6)
Xénia Petrovičová (6)
Robert Goral (5)
Lexforum (5)
Maroš Hačko (4)
Ján Lazur (4)
Natália Ľalíková (4)
Pavol Szabo (4)
Petr Kolman (4)
Ivan Bojna (4)
Monika Dubská (4)
Radovan Pala (4)
Josef Kotásek (4)
Peter Pethő (3)
Jakub Jošt (3)
Adam Valček (3)
Denisa Dulaková (3)
Pavol Kolesár (3)
Josef Šilhán (3)
Marián Porvažník (3)
Ladislav Hrabčák (3)
Lukáš Peško (2)
Ladislav Pollák (2)
Gabriel Volšík (2)
Roman Kopil (2)
Marek Maslák (2)
Dávid Tluščák (2)
Juraj Straňák (2)
Zsolt Varga (2)
Maroš Macko (2)
Bob Matuška (2)
Peter Zeleňák (2)
Jiří Remeš (2)
Martin Serfozo (2)
Andrej Kostroš (2)
Tomáš Plško (2)
Richard Macko (2)
Anton Dulak (2)
Adam Glasnák (2)
Jozef Kleberc (2)
Peter Varga (2)
Michal Hamar (2)
Martin Gedra (2)
Ludmila Kucharova (2)
Juraj Schmidt (2)
Zuzana Bukvisova (1)
Andrej Majerník (1)
Slovenský ochranný zväz autorský (1)
Marcel Jurko (1)
Vincent Lechman (1)
David Halenák (1)
Marcel Ružarovský (1)
Zuzana Kohútová (1)
Martin Šrámek (1)
Jaroslav Nižňanský (1)
I. Stiglitz (1)
Ivan Michalov (1)
Nina Gaisbacherova (1)
Petr Kavan (1)
Ruslan Peter Gadaevič (1)
Patrik Patáč (1)
jaroslav čollák (1)
Martin Svoboda (1)
Michaela Stessl (1)
Tomas Kovac (1)
Tomas Pavelka (1)
Bystrik Bugan (1)
Tomáš Pavlo (1)
Mikuláš Lévai (1)
Dávid Kozák (1)
David Horváth (1)
Róbert Černák (1)
Tibor Menyhért (1)
Pavel Lacko (1)
Nora Šajbidor (1)
Adam Pauček (1)
lukasmozola (1)
Pavol Chrenko (1)
Roman Prochazka (1)
peter straka (1)
Gabriel Závodský (1)
Lucia Berdisová (1)
Martin Galgoczy (1)
Robert Vrablica (1)
Martin Estočák (1)
Dušan Marják (1)
Zuzana Klincová (1)
Martin Hudec (1)
Petr Novotný (1)
Petr Steiner (1)
Vladimir Trojak (1)
Dušan Rostáš (1)
Matej Gera (1)
Michal Ďubek (1)
Juraj Lukáč (1)
Tomáš Korman (1)
Tomáš Ľalík (1)
Viliam Vaňko (1)
Robert Šorl (1)
Emil Vaňko (1)
Bohumil Havel (1)
Katarína Dudíková (1)
Jana Mitterpachova (1)
Paula Demianova (1)
Peter Kubina (1)
Matej Košalko (1)
Matej Kurian (1)
Igor Krist (1)
Natalia Janikova (1)
Peter Marcin (1)
Pavol Mlej (1)
Zuzana Adamova (1)
Peter Janík (1)
Peter K (1)
Martin Bránik (1)
Vladislav Pečík (1)
Jakub Mandelík (1)
Eduard Pekarovič (1)
Marián Porvažník & Veronika Merjava (1)
Radoslav Pálka (1)
Martin Poloha (1)
Miriam Potočná (1)
Ivan Priadka (1)
Michal Jediný (1)
lukas.kvokacka (1)
Patrik Pupík (1)
Lucia Palková (1)
Ondrej Jurišta (1)
Tomáš Demo (1)
Ján Pirč (1)
Ivan Kormaník (1)

Nálepky:

Načítám ...



Napsat nový článek


rss feed rss

rss feed rss - názory


O Lexforum.cz



Načítám ...

Pomůcky pro advokáty:

salvia
Judikatura
Předpisy
Rejstříky
Výpočty

Nové předpisy:

Načítám ...

Ako prekročiť most v Komárne (Maďarsko v. Slovensko a právo EÚ)

Juraj Gyarfas, 01. 09. 2010 v 08:44

Tento post bude tak trochu v rozpore s mojou snahou vyhýbať sa na tomto blogu politike. Ale čitateľov, ktorí majú politikou nabité súdne procesy radi, by som rád upozornil, že do roka a do dňa od neúspešného pokusu prezidenta Maďarskej republiky Laszlóa Sólyoma prekročiť most v Komárne (Komárno Komárom:-)), kedy mu Slovenská republika zakázala vstup na jej územie, sa táto vec dostala pred Európsky súdny dvor.

Parafrázujúc Tocquevillea, asi neexistuje politická otázka, ktorá by sa skôr alebo neskôr nestala súdnou otázkou.

Odmyslime si teda (ak sa to dá) politiku a pozrime sa na právnu stránku. Z právneho hľadiska je maďarský prezident občanom Európskej únie (čl. 9 ZEÚ) a podľa Smernice 2004/38/ES majú občania EÚ právo vstupu na územie ostatných členských štátov. Slovenská republika sa v rámci minuloročného incidentu odvolala na výnimky z práva vstupu ustanovené v Kapitole VI citovanej smernice, konkrétne na bezpečnostné riziká. Podľa čl. 27 ods. 1 "členské štáty môžu obmedziť slobodu pohybu a pobytu občanov Únie [...] na základe dôvodov verejnej politiky, verejnej bezpečnosti alebo verejného zdravia". V takomto prípade však "opatrenia prijaté z dôvodov verejnej politiky alebo verejnej bezpečnosti musia byť v súlade s zásadou úmernosti a musia vychádzať výlučne z osobného správania daného jednotlivca. [...] Osobné správanie daného jednotlivca musí predstavovať skutočnú, existujúcu a dostatočne vážnu hrozbu ovplyvňujúcu jeden zo základných záujmov spoločnosti. Zdôvodnenia, ktoré sú oddelené od podrobností prípadu, alebo ktoré sa spoliehajú na aspekty všeobecnej prevencie, sú neprijateľné."

Maďarská republika namietala, že v danom prípade neboli naplnené materiálne podmienky tejto derogácie. Preto žiadala Európsku Komisiu, aby proti Slovenskej republiky iniciovala konanie pre porušenie povinnosti (čl. 258 a 259 ZFEÚ). Komisia si však nad celým prípadom umyla ruky a uviedla, že uvedený problém nespadá pod právo EÚ. Podľa Komisie členské štáty v zmysle medzinárodného práva zostávajú kompetentné rozhodovať o vstupe cudzích prezidentov na svoje územie a nie je relevantné, že tento prezident je zároveň občanom EÚ. Komisia teda rozhodla, že hoci Slovensko nesprávne odkázalo na ustanovenia smernice, nešlo o porušenie práva EÚ.

Túto argumentáciu maďarská vláda pravdepodobne nepovažovala za dostatočne presvedčivú a v zmysle čl. 259 ZFEÚ sa rozhodla sama iniciovať konanie proti Slovenskej republike. Podľa Maďarska je smernica aplikovateľná aj na uvedený prípad a Slovensko ju porušilo.

Okrem samotnej aplikácie smernice na hlavy štátov je z hľadiska práva EÚ na celom prípade kuriózna ešte jedna vec. Za celú existenciu ES/EÚ ide len o šieste (!) konanie o porušenie povinnosti iniciované iným členským štátom, pričom z predchádzajúcich piatich sa len tri skončili rozsudkom. A to oproti tisíckam konaní iniciovaných Komisiou. Či už je dôvodom pre túto disproporciu solidarita medzi členskými štátmi (mentalita neposlušných detí zoči-voči "učke": ty nebudeš žalovať na mňa, ja nebudem žalovať na teba!), politická citlivosť alebo komplikovanejšia procedúra (čl. 259 ZFEÚ) , nič z tohto v tomto prípade nezabralo.

A tak sa budú luxemburskí sudcovia v konaní pod číslom C-364/10 zaoberať právnymi aspektmi našich stredoeurópskych susedských šarvátok ...


Názory k článku Ako prekročiť most v Komárne (Maďarsko v. Slovensko a právo EÚ):


  Juraj Gyarfas, 10. 11. 2011 v 11:51 - Rakúsko v. Maďarsko

Za celé dejiny EÚ do roku 2009 bolo len päť infringement proceedings iniciovaných členským štátom proti členskému štátu a teraz so to tuším rozmáha :-)

Po žalobe Maďarska proti Slovensku to teraz pre zmenu skúša Rakúsko proti Maďarsku. Ach, tá stredná Európa :-)

SME: Viedeň žaluje Maďarsko pre hypotéky

  Ludmila Kucharova, 30. 01. 2012 v 15:10 - MR verzus SR

Myslím, že viacerých nás zaujíma ako rozhodne Súdny dvor v tejto veci. Dávam do pozornosti, že v stredu je ústne pojednávanie:

http://curia.europa.eu/jcms/jcms/Jo1_6581/?dateDebut=&dateFin=&type_all=*&typeP=P&typeC=C&typeA=A&numAffaire=C-364%2F10&langueProc=&nomPartie=&TOUTESJUR=*&juridictionC=C&juridictionT=T&juridictionF=F&opSearch=Vyh%C4%BEad%C3%A1vanie

  Juraj Gyarfas, 06. 03. 2012 v 21:50 - Generálny advokát podporil slovenskú pozíciu

Generálny advokát Yves Bot sa v podstate stotožnil s pozíciou Komisie a vo svojich návrhoch sa v tomto kurióznom spore priklonil na stranu Slovenskej republiky.

Tlačová správa je tu.

  Juraj Gyarfas, 19. 10. 2012 v 22:23 - a je to tu ...

O rozhodnutí v kauze Maďarsko v. Slovensko už písali všetky noviny a politické aspekty boli obšírne okomentované na internetových diskusiách. K politike sa teda nechcem vyjadrovať. Z právneho hľadiska je však kuriózne, ako sa ESD oprel o medzinárodné právo. Z hľadiska hierarchie noriem citovaný prípad Kadi zaraďuje medzinárodné právo nad sekundárne normy, ale pod primárne právo. Napriek tomu bolo použité ako argument na zúženie slobody pohybu, ktorá vyplýva z primárneho práva. Kuriózne ...

"Na druhej strane je potrebné pripomenúť, že právo Únie treba vykladať so zreteľom na príslušné právne normy medzinárodného práva, keďže toto právo je súčasťou právneho poriadku Únie a je pre jej inštitúcie záväzné (pozri v tomto zmysle rozsudky Racke, už citovaný, body 45 a 46, ako aj z 3. septembra 2008, Kadi a Al Barakaat International Foundation/Rada a Komisia, C 402/05 P a C 415/05 P, Zb. s. I 6351, bod 291)."

  Juraj Gyarfas, 15. 08. 2014 v 23:04 - slovensko-maďarské trenice opäť pred SDEÚ

Rád by som upozornil na dva aktuálne prípady pred Všeobecným súdom, ktoré sa týkajú slovensko-maďarských historických a politických treníc.

Vo veci T-650/13 Lomnici v. Európsky parlament ide o slovenský zákon o štátnom občianstve. Bývalý predseda maďarského Najvyššieho súdu Lomnici sa obrátil na Európsky parlament so žiadosťou o preskúmanie slovenského zákona. Výbor EP pre petície najprv povedal, že petíciu odloží z dôvodu prebiehajúceho konania o zákone pred slovenským Ústavným súdom, ale nakoniec petíciu odmietol. Pán Lomnici pred Všeobecným súdom napáda nedostatok odôvodnenia v odmietnutí.

V druhom prípade (T-453/14 Pannonhalmi Főapátság v. Európsky parlament) ide o zámok v Rusovciach, ktorý princ Lónyay v roku 1946 odkázal benediktínom, ale vzhľadom na následné politické zmeny (a asi zmenu hranice) ostal (Česko)Slovensku. Opäť išlo o petíciu podanú Európskemu parlamentu, ktorú výbor odmietol, lebo vec nespadá do právomoci EÚ.

Obe kauzy sú určite zaujímavé politicky aj historicky. Mňa však osobitne zaujal procesno-inštitucionálny rozmer. Podľa čl. 227 ZFEÚ majú občania EÚ právo obracať sa na Európsky parlament s petíciami. Premýšľam však čo urobí so zaťažením Všeobecného súdu, keď sa každý neúspešný predkladateľ petície obráti na súdy? A aký inštitút by tomuto vôbec zodpovedal u nás?

Nemáte oprávnění přidat názor. Přihlaste se prosím